Welkom op de Balkan!

2 februari 2020 - Bar, Montenegro

Zo dat was me het reisje wel….je moet er wat voor over hebben!

Na weken van spulletjes uitzoeken, afscheid nemen (soms wel meerdere keren :) ) en super lieve afscheid cadeautjes krijgen was het dan eindelijk 29januari….

Eerst nog even een doeidoei ronde langs de familie en dan op naar het hotel nabij Schiphol. Het begon al bij de trein van Heerenveen naar Schiphol, uit snelheid had ik niet goed op de borden gekeken en stond nog even afscheid te nemen toen er opeens een trein aankwam, veel te vroeg achter af. Vlug ben ik daar ingesprongen en kreeg al snel een telefoontje van mijn broer dat ik de verkeerde trein had. Duuuuus in Meppel er maar weer uitstappen en wachten op de volgende trein, oepsie! Daarna in een shuttle naar het hotel en meteen mijn bedje in want morgen word het een spannende dag!

30 januari begon erg vroeg maar met een heerlijk ontbijtje. Daarna vlug in de shuttle naar het vliegveld dan was ik mooi op tijd voor het inchecken. Daar kwam ik bij de incheckbalie van Air Serbia, geen rij te bekennen, dus kon mooi door lopen. Verder ging alles ook mooi vlot. Om 9uur was het boarden, maar toen ik daar aankwam was er nog geen vliegtuig te bekennen. 9.15uur geen vliegtuig. 9.30uur geen vliegtuig. 9.45uur geen vliegtuig. Rond 10uur verscheen er eindelijk een vliegtuig. Niemand kon mij vertellen waarom ie zo laat was, het was blijkbaar normaal. Maar ze beloofde me  wel dat ik mijn verbinding naar Podgorica ging halen. No problem! 10.45uur stegen we eindelijk op en het was een rustige vlucht. Voor het opstijgen vroeg ik nog aan de stewardess of ik mijn vlucht ging halen, Natuurlijk zei ze die tijd halen we wel in….Nou niet dus, 12.45 landen we in Belgrado, Servië.  Ik had nog 15min voor mijn andere vlucht ging, dus rennen maar natuurlijk ging ik die niet halen en werd buiten de gate al tegen gehouden door een grondstewardess. Gelukkig was ik niet de enige die het vliegtuig niet gehaald had. Met zijn allen gingen we naar de transfer balie en kregen het “goede” nieuws dat we met de volgende vlucht mee mochten, die om 19.05uur ging…. Na aandringen kregen we wel een vergoeding: we mochten gebruik maken van de business lounge. Dit was niet verkeerd moet ik zeggen…gratis eten/ (alcoholisch)drinken, goed internet en heerlijke banken. Rond 15uur zag ik op de schermen dat onze vlucht vertraagd was en pas om 20uur vertrok…achja dat uurtje maakt ook niet meer uit….we drinken gewoon nog een wijntje! :)

Zo…het was eindelijk boarding tijd en ik wist dat de volgende vlucht wel echt bijzonder was. We gingen namelijk met een propellervliegtuig….Tja wat kan/ wil ik daar het overzeggen, de stoelen zaten een beetje los, mijn hand bagage kon ik nergens kwijt dus moest degene naast me maar ergens anders gaan zitten van de stewardess…naja het belangrijkste is: we hebben Podgorica gehaald en we kregen zelfs gratis water en koekjes!! :)

Op Podgorica airport ging het mooi vlug, mijn koffer kwam als eerste van de band (een nadeel heeft soms ook een voordeel). Aylin had een privé taxi voor mij geregeld en rond 22uur was in dan eindelijk in het vrijwilligershuis! Met mijn huisgenoten kennis maken en daarna vlug in mijn steenkoud bedje…

De afgelopen dagen zijn ik en mijn huisgenoten op verkenningstocht in de buurt geweest.  Vrijdag zijn we naar Virpazar geweest. Dit is een klein dorpje met een prachtig uitzicht over het Skadarsko Jezero meer. De trein daarnaar toe was op zichzelf al een avontuur…mooie perrons en slagbomen kennen ze niet, het is gewoon een betonnen plaat en vaak is de trein ook nog te lang voor het perron dus moet je blij zijn als je gewoon kan in/uitstappen…als je de trein in stapt is het alsof je een tijdmachine in gaat naar de jaren 70, dit zegt genoeg denk ik…

Zaterdag zijn we Bar gaan verkennen. Eerst langs het strand gelopen en daarna bij de boerenmarkt gekeken, waarbij mijn Duits erg goed van pas komt. Blijkbaar spreekt de oudere generatie goed Duits en de jongeren vooral Engels.

Vandaag nog even de andere kant van de stad verkend en geprobeerd naar een kerk de gaan maar blijkbaar zijn die hier op zondag dicht…

Mijn eerste 4 dagen waren erg indrukwekkend. Ik wist dat ik naar een compleet ander land ging maar de veel dingen zijn hier erg tegenstrijdig...Van oude vervallen huizen naast nieuwe nog niet afgemaakte huizen, een nieuwe Porsche Jeep naast een oude VW Polo vol deuken, zo kan ik nog wel even doorgaan. Centrale verwarming kennen ze niet en zodra de zon onder is is het steenkoud in het huis dus ja 3 dekens  en hele dikke warme sokken aan! Achja gelukkig hebben we hier nog geen echte winter….

1. Miranda:
    2 februari 2020
    Jeetje meid, het zat je niet echt mee om er "normaal" te komen 😅. Maar gelukkig ben je goed aangekomen en zijn de eerste dagen goed bevallen. Hopelijk krijg je ook geen "echte winter". Heb je wel thermo ondergoed bij je? Heel veel plezier daar en werkse morgen 😘😘
  2. Virginia:
    Blij dat je en goede (vertraagde) reis hebt gehad. Leuke foto's erbij. Hoop dat het snel wat warmer wordt.
  3. Tante Heleen:
    2 februari 2020
    Goh zeg..een reis met verschillende hobbels maar je bent er ..en daar gaat het om!!
    En al heel wat foto's gemaakt!
    Leuk hoor om zo al een impressie te krijgen😊
    Tja hoop wel dat je winterkleding bij je hebt want koukleumen is niet echt fijn...
  4. Oom Robert:
    3 februari 2020
    Mooi dat je uiteindelijk veilig op de plaats van bestemming bent aangekomen.En Leuk om zo een idee te krijgen van je belevenissen. Eerst maar even acclimatiseren en wapenen tegen de kou! Veel succes en plezier gewenst!
  5. Joop:
    Nou het avontuur is eindelijk begonnen. Ziet er goed uit! Deed mij een beetje aan Schotland denken, waar ook de trein het perron ontgroeid was en centrale verwarming bestond uit een keukenfornuis. Maar zo was het vroeger in Nederland ook. Lijkt mij een fantastisch vakantieland voor lange trektochten met de tent. Geniet ervan. Lieve groeten van ons.
  6. Joke:
    4 februari 2020
    Mooi verhaal selina...
    Je hebt ons wel even in angst laten zitten :-(
    Even met flightradar het proppellervliegtuig ,je 2de vlucht,gevolgd...en ja hoor ineens in berachtig gebied was het vliegtuig verdwenen....
    Na een half uurtje zweten kwam het bevrijdende smsje van selina : een aardige man haalde mij op en ik zit al inde auto op weg naar Bar....pffff
    Tja selina houd het spannend :-)
  7. Jits:
    6 februari 2020
    Hey lieverd, al een avontuur om er te komen lees ik.... moet de rest nog beginnen. Hopen dat je je draai daar wat kan vinden. Ik blijf je volgen dikke kus van mij Jits😘