Leven in Quarantaine!!!

10 april 2020 - Mušovića Rijeka, Montenegro

Datum: 10 april 2020

Quarantaine dag: 30

Locatie: Mušovića Rijeka, Montenegro

Montenegro & COVID-19: Sinds 17 maart, 252 besmettingen en 2 doden.

Zo daar ben ik weer, nog steeds veilig in de Bergen! Veel is er niet veranderd in onze situatie sinds mijn laatste blog. Alleen dat het virus sinds 17maart ook in Montenegro is. Gelukkig was Montenegro al op tijd begonnen met strenge maatregelen en het sluiten van de grenzen. Dus hopelijk stijgt het aantal besmettingen niet met heel veel zoals in omringende landen. Momenteel zijn er wel meer maatregelen bijgekomen zoals: de steden zijn op slot, maandag t/m vrijdag is er een avondklok en weekends mogen we de deur helemaal niet uit. Gelukkig zitten wij hier erg afgelegen dus hier word niet gecontroleerd, zolang we uiteraard maar in de buurt blijven. En mocht je de deur uit gaan mag dit alleen nog maar alleen!

Wel zijn er een aantal leuke dingen gebeurd sinds te laatste blog!

26 maart ben ik Tante geworden van een prachtig en gezonde jonge Jonas Jelle. Zoon van Daniël & Baukje en Broertje van Matheo!! Uiteraard is het een rare tijd om een Baby te krijgen maar iedereen maakt het er beste van! Hopelijk kan ik na de Coronacrisis snel naar Nederland om met hem te knuffelen!!

We hebben hier inmiddels 2 verjaardagen gehad die van mij en Aylin. We hebben er het beste van gemaakt! Op mijn verjaardag kreeg ik ochtends een heerlijk ontbijtje met pannenkoeken, daarna kwam onze buurvrouw (moeder van onze huisbaas) met taart. Ik wou heel graag pizza eten dus heeft onze huisbaas avonds zelfgemaakte pizza gemaakt. Later had Aylin en Doğa ook nog een verjaardagstaart gemaakt dus ik ben goed verwent die dag!

Ook hebben we nog een speciale wandeling gemaakt…..Aylin wou graag op avontuur dus was het plan om van de wandelroute aftewijken en terug te lopen via de rivier. Leuk idee dacht ze…dat was het ook tot dat ik opeens weg geleed in een hoop uitwerpselen en toen we iets verder keken zagen we een vers karkas in stukken liggen (ik bespaar jullie de details)!! Tja, toen raakten we een beetje behoorlijk in paniek want het was de tijd dat de beren wakker werden…we hadden twee keuzes: terug gaan en omlopen of de steile glibberige heling opklimmen, uiteraard kozen we voor de meest lastige! Dus daar gingen we…vaak gleden we uit en halverwege wou Aylin weer terug maar ik was zeker niet van plan om weer naar beneden te gaan! Het heeft ongeveer 30min geduurd maar we hebben het gered! Later hebben we aan verschillende mensen gevraagd wat voor roofdier het kon zijn geweest, kans is groot dat het een wolf was. En als we beter op Kiwa gelet hadden, hadden we kunnen weten dat er iets in de buurt was, ze was al een tijdje actief aan het ruiken en grommen. Een paar dagen later zag ik in het bos nog een pootafdruk in de sneeuw en dit leek toch echt wel op een Beerafdruk maar dit keer bleven we rustig!

Aylin haar verjaardag was iets minder uitgebreid, dat wou ze ook. Ik heb Doğa geholpen met een tekening te maken en heb haar favoriete ontbijt gemaakt. Door gebrek aan ingrediënten heeft Aylin haar eigen verjaardagstaart gemaakt!

Helaas hebben we nog een 3de verjaardag in deze quarantainetijd: Doğa zijn 5de verjaardag. Gelukkig hebben we afgelopen week vlug wat cadeautjes kunnen inkopen en hopelijk kunnen we nog een mooie Superman taart regelen ergens.

Af en toe hebben we hier ook nog sneeuw zoals vorige week, dan voelt het weer even winter maar als ze zon er is, is het heerlijk weer!

Sinds een week ga ik te wandelen met de Buurvrouw, zij weet ontzettend veel over de natuur hier en vele wandelpaden door de bergen. Gisteren hebben kleine dennenboompjes uit het bos meegenomen en deze samen met Doğa in een potje geplant.

Vandaag is het Goede vrijdag om toch iets in de Paassfeer te komen heb ik activiteiten voor Doğa bedacht. We zijn net klaar met de eieren verven en morgen avond haalt de paashaas ze op, om ze te verstoppen. En omdat we hier ook op een soort van duin wonen, gaan we daarna te eismieten!!

En om een indruk van de andere dagen te geven: Opstaan, Ontbijten, Rakija met Koffie, Wandelen, Lunchen, Relaxen/Werken, Wandelen, Rakija, Avondeten met Film en dan op Bed!

1. Jits:
    10 april 2020
    Weer een mooi avontuur Selina. Geniet van de mooie dingen die je beleven mag. Fijne paasdagen met elkaar en " smiet ze" 🐣 Groetjesen een dikke kus van mij😘
  2. Bartara:
    11 april 2020
    Wat een avonturen weer! Jij verveelt je niet daar en je slaat je er maar kranig door!! Tot het volgende verslag. Liefs 💋🌸🌷
  3. Joke:
    20 april 2020
    Mooi verhaal selina 👍 en dan wat je ons verteld als we wattsapp telefoneren...🤔
    Je houd de spanning erin ..maar dat komt wel in je volgende verhaal🤗

Montenegro heeft écht hele strenge maatregelen maar mooi dat jullie daar in de bergen toch in een soort van vrijheid leven en met elkaar om kunnen gaan ...☺

24 april is dôga jarig 🎉🎈🎂
    Alvast een gezellige dag met elkaar daar 🍻
  4. Carla Brouwer:
    29 april 2020
    Hoi Selina,
    Wat weer mooie foto's van het gebied. Als je weer terug bent kan je wel met ons mee op een wandeltocht van 20 km want wandelen gaat je goed af. Mooi dat jullie het gezellig met elkaar hebben.
    Hou je taai en hopelijk is deze ellende gauw voorbij.
    Groetjes Carla