Het einde van de Quarantaine!

27 mei 2020 - Mušovića Rijeka, Montenegro

Datum:                                           26 mei 2020

Quarantaine dag:                        76

Locatie:                                          Mušovića Rijeka, Montenegro

Montenegro & COVID-19:        Sinds 17 maart, 324 besmettingen en 9 doden.

Sinds 7 mei geen nieuwe besmettingen.

Op 24 mei is Montenegro Pandemie Vrij verklaard!!

Zo daar ben ik weer, het heeft even geduurd maarja zo spannend veel maakte ik ook niet mee in  Quarantaine.

De afgelopen weken zijn langzaam bijna alle regels in Montenegro opgeheven. En ook zullen hier de landgrenzen binnen 7dagen weer open gaan. Maar even naar Nederland gaan zit er helaas nog niet in…dit zal nog even moeten wachten, in ieder geval tot de mondkapjes vanuit Nederland gearriveerd zijn. :) Ook is mijn visum al een maand verlopen, dus dit moet ook nog “even” geregeld worden :)

Nog een paar dagen genieten van de bergen op 1km hoogte en dan gaan wij (Aylin, Doğa en ik) “eindelijk” richting de kust en weer beginnen met het opstarten van de projecten! De bergen zijn prachtig vooral nu alles groen word maar ohh wat mis ik de zee ontzettend!!! En wat hebben we een geluk gehad dat we hier naar toekonden toen alles op slot ging!!

De laatste paar weken hebben we niet stil gezeten, ik ben begonnen met een cursus Dierkunde (Ja, ik zie jullie denken: Waar begint ze aan!?), Montenegrijns leren en nog een korte cursus over vogels. Onze vrijwilligers komen overal van de wereld vandaan en het is momenteel een onzekere tijd, en we willen wel graag onze kennis doorgeven daarom hebben we de Remote Internship bedacht. Dus zijn nu druk bezig met het maken van online lessen en trainingen.

Maar uiteraard zal ik jullie ook weer even bijpraten over de avonturen die ik de afgelopen maand weer heb meegemaakt!! Mijn vorige verhaal was geëindigd op Goede vrijdag, dus dat is al een tijdje geleden….

De volgende morgen hebben we eerst wat hout proberen te hakken, maar we kwamen er snel achter dat dit toch niet echt voor ons weg gelegd is…1-0 voor het hout! Gelukkig hebben we de foto’s nog :)

Toen was het paasochtend, de paashaas had de paaseieren goed verstopt maar Doğa had ze met wat hulp toch snel gevonden. Daarna zijn we traditie getrouw gaan paaseismieten, met veel lol! Het weekend erop was het Pasen volgens de orthodoxe kalender, en uiteraard hebben we dit ook gevierd. Want als Amelander hou ik wel van feestjes :) We hebben samen met onze buren een prachtige wandeling gemaakt en daarna eigen gemaakte wijn en cake gehad.

Toen kwam de dag van Doğa’s 5de verjaardag. Cadeautjes en een spiderman taart! Om er toch een beetje een feestje van de maken, hadden we middags de kindjes van de buren uitgenodigd. Hij was super blij!! Een paar dagen later kwam zijn fietsje, na 1 week kon hij al zonder zijwieltjes. Dus nu gaan we vaak te wandelen en kan hij het tempo mooi bijhouden met zijn fietsje.

Begin mei hebben we de beslissing genomen om toch maar Doğa zijn mooie lange haar af te scheren en natuurlijk had ik de eer. Natuurlijk moesten we ook een herinnering aan zijn lange haar houden….zelf vind ik het prachtig geworden, en vind dat ik toch wel geslaagd ben voor quarantaine haarknipcursus. Jullie mogen het zelf bepalen, de foto’s staan hieronder.

De verassing was om begin mei even naar Nederland te gaan voor mijn ouders hun verjaardag maar uiteraard kon dit niet door gaan. Gelukkig konden we video bellen en had ik hulp van thuisfront voor de cadeautjes! Dankje wel!

Met het wat warme weer worden de dieren ook wakker…zoals mieren en insecten zo groot heb ik ze nog nooit gezien. Maar ook de slangen, we hebben al paar keer een niet giftige soort gespot maar helaas is er rond om ons huis ook al een adder gespot, dus oppassen nu!

16 mei zijn we voor het eerst naar een terrasje geweest, koud biertje in de zon wat was dat heerlijk!! Gisteren zijn we uiteten geweest, wel buiten op een terras uiteraard, maar dit was ook weer genieten!!

Paar dagen geleden nog even naar de stad geweest. Omdat we zo afgelegen geleefd hebben is het raar om in een keer zoveel mensen te zien, die zich ook niet echt aan de basis regels hielden, dus dat was zigzaggend door de supermarkt en straten!

Bijna elke dag proberen we wel een wandeling te maken en vaak worden we uitgenodigd door de buren. Het is prachtig om te zien hoe alles veranderd. Toen we aankwamen was alles kaal en nu is alles groen, vol met bloemen en heb al vele prachtige vogels gespot! We hebben prachtige warme dagen gehad maar helaas is het de laatste week koud en regen. Ik kan nu al zeggen dat ik het enorm ga missen hier, maar gelukkig is alles dichtbij in Montenegro en ik kom zeker weer een keer terug!

Bedankt nog voor de reacties, die doen me altijd goed :)

Nu op naar een nieuw avontuur!!

1. Virginia:
    27 mei 2020
    Hi, prachtige foto's Selin. Leuke dingen heb je weer meegemaakt en ben je aan het doen. Doga nog van harte gefeliciteerd! En Selina nog gefeliciteerd met je ouders! Jammer alleen dat je je ouders niet kon verrassen😢, maar dat komt waarschijnlijk nog wel. Binnenkort maar eens proberen te videobellen kan je het buikje zien😋🤭. Heel veel succes met je cursus. Liefs😘 Virginia
  2. Jeannette nobel:
    27 mei 2020
    Hey selina jou tenen naast die bijl bbrr nouja t is goed gegaan. Aan de fotos te zien heb je veel gezien en beleefd. Toch mooi dat je deze cursus doet . We zijn druk met de nazorg van de vogelwacht om de bonte luwen eieren te zoeken , die zijn wat begonnen met leggen.nu de ganzen weg zijn en t geregend heeft knalt t ges uit de grond en dan wordt t moeilijker zoeken. Nog 2 avonden zoeken dan hebben we t rayon helemaal gehad . Ook de smp op strand gaat weer door en elke keer een verrassing wat er ligt . Fijn dat jullie binnenkort naar de zee kunnen en kunnen starten met de onderzoeken.
    Veel plezier op t neie plakje . Groet Jeannette
  3. Baukje:
    27 mei 2020
    He Selina. Mooi verhaal weer! We missen je in NL. Kom zodra het kan maar even bij ons op ‘vakantie’. Tút van ons en krûpke van Jonas en Matheo
  4. Joke:
    20 juni 2020
    Hej Selina wat weer een mooi verhaal en prachtige foto's waardoor je alles hier ook een beetje kan meebeleven..
    Inderdaad Doğa jarig maar ook Aylin 🎂🍻 en pasen🐣

Knap dat je weer aan het leren bent maar de natuur heeft jou interesse..
    Fijn dat jullie online cursussen geven en jullie je onderzoek weer opstarten als jullie aan de kust zijn ☺
    Ik ben erg benieuwd hoe het met dolfijnen-stand gaat.

Corona-virus / Montenegro /Nederland
    Het zijn allemaal nog vraagtekens en afwachten maar..we hopen het beste en dat je dan weer even thuis kan komen ✈🚊⛴ 💙
    Lieve groetjes ma ennuh pa 😚😚
  5. Joop:
    30 juni 2020
    Ik vind het prachtige verhalen. Zou ze bundelen, met de foto's tot een boekje. Begrijp dat je weer op zee zit. Ben wel trots op je meid! Sprak Arthur vandaag. Misschien komt hij in de buurt. Met mij gaat het goed. Vorige week hebben we het gas laten afsluiten en de aansluiting verwijderen. De warmtebron is geboord (2x tot 120 meter) en de warmtepomp staat geïnstalleerd. We zijn dus gasvrij.