Bergen, bergen en nog eens bergen

26 februari 2020 - Bar, Montenegro

Zo nog paar dagen en dat is het alweer bijna een maand geleden dat ik vertrok naar Montenegro. Wat heb ik al ontzettend veel meegemaakt en de tijd is snel gegaan!

Allereerst bedankt voor alle reacties en appjes, uiteraard mis ik het thuisfront dus het is altijd leuk om te weten dat er aan je gedacht wordt.

Ik zit nu met mijn tablet aan het “strand” (laat het zandstukje maar weg, vooral stenen) te genieten van de branding van de zee en een prachtig uitzicht op de bergen. Zoals ik in mijn eerdere blog zei, het leven is hier zo anders en nog steeds verbaas ik me over bepaalde dingen. Zo zit ik hier met een thee voor maar 1 euro incl. honing en verse citroen. Kinderen die spelen in een half kapotte trampoline; levensgevaarlijk maar hier kan het gewoon. Roken in cafés, al is het wel officieel verboden... ohja en het belangrijkste: wijn is 1,55 per fles en een groot blik bier 0,45 cent. De meeste mensen zijn erg vriendelijk ondanks hun norse uitstraling. Ze vinden het ook niet heel erg dat ik hun taal (nog) niet spreek. Doordat ik steeds van taal moet veranderen, begin ik nu ook Spaanse en Franse woorden te introduceren hier, wat tot erg grappige taferelen leidt.

Maar nu even iets anders....Dolfijnen!! Want daarvoor ben ik hier uiteindelijk! We hebben erg veel geluld gehad maar eindelijk zag we afgelopen week 2 Tuimelaar dolfijnen!! Ik zag ze eerst in de baai van Kotor en later ook tijdens de observatie. De rest van de observaties daar zagen we steeds maar 1-the maar wel 3 dagen lang. Afgelopen week waren we iets zuidelijker in Pertrovac daar zagen we 3 Tuimelaars. Het aantal dolfijn tijdens de observaties is heel erg aan het dalen in dit gebied en we hebben ontdekt dat ze erg mager zijn….Dus we zijn uiteraard erg blij de we in ieder geval een aantal gezien hebben.

Mijn functie als Volunteer Coördinator gaat erg goed. https://www.dmad.org.tr/meet-our-staff-selina. En ik begin me hier steeds meer thuis te voelen. Ik verveel me hier absoluut niet, we hebben de afgelopen 3 weken al 21 observaties gedaan. Normaal doen we veel minder maar omdat onze organisatie deels ook in Turkije zit wordt daar ook onderzoek gedaan, dus afgelopen januari zijn er in Montenegro geen observaties uitgevoerd. Dus in deze korte maand proppen we even 2 observatiemaanden! Ik moet zeggen: dat is ons aardig gelukt! Komende week nog 1 volle dag observeren en dan op naar maart!

Voor de mensen die het interessant vinden waar onze observatielocaties zijn: Herceg-Novi, Lustica Bay, Pertrovac, Bar, Utjeha en Ulcinj. De eerste 2 doen we vaak in combinatie en we overnachten dan een paar nachten in Herceg-Novi. Herceg-Novi wordt ook wel de stad van de trappen genoemd. Nou dat heb ik geweten. We liepen even naar een restaurantje, het waren er precies 429 treden naar beneden en precies hetzelfde aantal treden weer omhoog. Tja, mag niet zeuren het heet het land van de bergen tenslotte. Naar een aantal locaties rijden we zelf zoals afgelopen maandag, toen heb ik voor het eerst gereden en mijn Turkse rij-ervaringen toegepast! Geen kras of deuk, dus het ging best goed!

Stormen kan het hier trouwens ook! De afgelopen weken hebben we een paar heftige stormen gehad, je voelde het huis gewoon bewegen en een aantal keer viel het stroom uit. Dus ik zit nu wel aan de Middenlandse zee en op mijn foto's zie je de zon maar als die zon eenmaal weg is dat is het hier steenkoud! Dus wees dankbaar dat je thuis een centrale verwarming hebt!

Afgelopen weekend had ik het rijk lekker voor mij alleen en waren mijn huisgenoten in Dubrovnik. Dus heb even van de gelegenheid gebruik gemaakt om meteen het huis maar even goed schoon te maken. Net toen het schoon was kwamen ze eindelijk met de nieuwe boilers dus kon ik daarna nog een keer….

Weekends heb ik normaal gesproken vrij, en ga meestal een stuk wandelen rondom Bar. Zo zijn we vorige week naar een waterval geweest achter Bar in de bergen. Afgelopen zaterdag ben ik via een toeristische route naar de oude stad (Stari Bar) gelopen. Het was iets langer dan ik gedacht had, in totaal 20km. Maar het was een prachtige wandeling langs de olijfbomen en af toe een verdwaalde koe of wat schapen.

Helaas ga ik eindigen met slecht nieuws. Mijn Oma Jorna is gisteren (25-02-2020) overleden. Ze heeft de mooie leeftijd van 93 jaar bereikt. Gelukkig heb ik vorige week nog even contact met haar gehad. Achter elke traan van verdriet zit een glimlach van herinneringen.....Ga je missen Oma XXX

1. Jeannette nobel:
    Hey selina.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt en er zoveel te ondekken is.we denken bij de middenlandse zee aan veel warmte en een fijn zandstrand . Veel plezier bij de opservatie posten en dat je veel dieren zult ontdekken groetjes jeannette
  2. Josefien:
    Topper! Lekker bezig daar 😘 mooie foto’s 👍🏼 Groetjes van ons 🙋🏼‍♀️
  3. Jits:
    27 februari 2020
    Fijn dat je zo geniet van jou avontuur. 1mnd alweer....tijd gaat snel. Mooi verhaal wat je hebt geschreven ook al eindigde het niet zo mooi. Gecondoleerd en sterkte🍀 Dikke knuffel van mij😘
  4. Linda van dijken:
    Prachtig verhaal om te lezen en 20 km lopen doe ik je niet na😉
    Ik wil je bij deze weg toch ook condoleren en heel veel sterkte toe wensen ook voor je familie. 🌹
    Zie met plezier je volgend verhaal tegemoet.
  5. Thea de jong:
    27 februari 2020
    hoi Selina, wat weer een mooi verhaal van je, je schrijft het ook zo leuk op . wat het weer betreft het is hier ook niet zo best wind en regen.
    zal bij jou daar straks best wel lekker zonnig worden ,heerlijk
    erg sneu van je oma,fijn dat je toch nog even contact met haar hebt gehad.. sterkte ermee...tot een volgende keer groetjes van jan en mij Thea
  6. Virginia:
    27 februari 2020
    Hi meid weer een leuk verhaal om te lezen. Beetje verdrietig einde over je oma gecondoleerd. Mooi dat je nog dolfijnen hebt gezien en dat je het naar je zin hebt. Kijk uit naar je volgende verhaal😘
  7. Carla Brouwer:
    28 februari 2020
    Hoi Selina,
    Wat weer een mooi verhaal en mooie foto's. Dat wandelpaadje had echt wat voor ons geweest zo door de bergen. Zo te lezen en te zien heb je het wel naar je zin daar. Jammer dat je oma is overleden en dat je niet bij de begrafenis kunt zijn. Veel sterkte daarmee. Groetjes van ons en tot de volgende keer.
  8. Joop:
    2 maart 2020
    Hallo Selina! Fijn dat je het naar je zin hebt. Zag op de kaart dat de plaatsnamen ook in het Russisch weergegeven worden en met een beetje googlen ook mooie campings temidden van heel veel natuur. Had eerlijk gezegd nog niet met die ogen gegekeken. Dus wie weet komen we met ons tentje nog een keer die kant op tussen de behandelingen in. Verder gaat het ook goed met ons, hoewel ik nu al 4 weken verkouden ben. Het heerst zeggen ze. Lieven groeten van ons.
  9. Robbert Misdorp:
    2 maart 2020
    Hallo Selina,
    Om te beginnen gecondoleerd met het overlijden van jouw Oma. Veel sterkte gewenst ook aan jouw ouders.
    Hartelijke dank voor jouw mooie berichtgeving over jouw interessante werk en verblijf in Monte-Negro. Ja veel bergen, dat ligt al besloten in de naamgeving van het land...zijn ze ook zwart?
    Mooi dat je al aardig wat werk heb kunnen verzetten. Je moet wel waarnemingen van zeer dicht bij maken om te zien of de dolfijnen mager zijn. Wat zou de oorzaken kunnen zijn: te weinig vis ?
    Ik heb meegedaan aan een EU kust project genaamd : PLancoast: voorbereidingen voor integraal kustbeheer langs de Zwarte Zee en Adriatica. Hier is een link voor een Country - Montenegro Rapport:
    Misschien heb je daar wat aan. Als je wil, kan ik nog wat dieper duiken in mijn ""archief"" om de namen van de Montenegro Plancoast deelnemers boven tafel te krijgen.
    Nog wat anders, in de haven van Bar is een ""Tide Gauge Station"gevestigd, die volgens Permanent Service Mean Sea Level data base heeft gewerkt tot 1990 :
    Bestaat dat getijde station nog? En worden er nog waterhoogtes gemeten?
    Met Fanny en mij gaat het. Fanny herstelt langzaam van haar elleboog breuk en ik ben al drie maanden in vier golven verkouden en last van mijn artritis. Maar de zomer komt er aan!
  10. Joke:
    10 maart 2020
    Prachtig vehaal selina over je werk/bevindingen en je vrije tijd / uitjes.
    Mooi dat jullie dolfijnen gezien hebben..eindelijk..en nu maar uitzoeken waarom er maar zo weinig zijn?
    Inderdaad Robbert als er weinig vis is..kan dat een reden zijn.

De zoon van Aylin ,Doğa heeft afgelopen weekend een mooie sneeuwpop voor mij gemaakt🤗 ,de groep had een weekend-uitje..

Ook leuk om de verhalen van de anderen te lezen met goede tips 👌

Mijn moeder,jou oma is nu met haar zoontjes bij mijn vader,jou opa op ameland begraven...en dat is goed zo..
    Samen in onze harten ❤

Wat betreft het corona-virus maar even afwachten hoe het met jullie onderzoek verder moet..
    Veel succes verder 👍😚